Du visar för närvarande 10 Mastering och mixning förberedelser – STOR GUIDE

10 Mastering och mixning förberedelser – STOR GUIDE

Förberedelser inför mastering. Hur gör man?

UPPDATERAD 2022-10-28 med bonus tips!

Det är kanske inte alldeles lätt att veta exakt hur man ska gå tillväga med sin inspelning för att optimera chanserna till en lyckad mastering. Det är mycket att tänka på i alla led av studioarbetet innan er musik är färdigt att släppas till allmänheten på CD eller för streaming.

Hur förbereder man sig för att ge masteringen bästa förutsättningar till ett lyckat resultat?

Det är därför förståeligt varför studiotekniker och musiker som spelar in på egen hand inte har full koll på vilka typer av filer som ska användas, vilken upplösning, vad man ska undvika att göra och vad man kan förvänta sig för resultat efter att masteringen har genomförts.

Detta är en förbättrad fortsättning på vår tidigare artikel om förberedelse för mastering, ni kan läsa den tidigare artikeln här.

Denna artikel är tänkt att hjälpa er att göra rätt så att vi på Sweden Mastering kan uppnå ett så bra slutresultat som det bara går.

Mastering på en redan masterad låt

Alldeles för ofta får vi in material till oss som redan är upptryckta till max i volymen. Hårt komprimerade och pressade med loudness. Detta ger oss inget eller väldigt lite utrymme att arbeta med, allt är redan på max och är förstört. Använder man inte den bästa utrustningen för detta kommer resultatet bli en trasig och tråkig ljudbild.

Dynamik i musiken

Ni kommer förmodligen uppleva att olika instrument i era låtar kommer att förändras i dynamiken en aning efter masteringen. Gitarrer, synthar och stråkar mm kommer att breddas och upplevas som högre samtidigt som trummor och eventuellt sång kommer kännas lägre i mixen.

Om man studerar ljudvågorna på en omasterad sång så kommer man se att trumslagen sticker upp som toppar ovanför övriga ljudmassan samt att det är gott om ”luft” i ljudbilden. Efter mastering har allting jämnats ut och man kan inte längre se trumslagen lika tydligt när man tittar på ljudvågorna.

Detta bör man tänka på när man mixar sina låtar.

Hur ska man mixa låtarna för bästa masteringresultat?

Som beskrevs här ovan om dynamik i musiken bör man justera sin mixning med masteringen i åtanke. Vet man att trummor och även lead-sång kommer att ”sjunka in” och gitarrer samt sythar blir större och högre kan man i mixningen se till att trummor och sången nästan är överdrivet höga.

Annars finns ingen gyllene regel eller någon magisk formel vid mixning som man ska följa för att garanterat nå bästa resultat vid masteringen. Låter det bra kommer det låta magiskt efter mastering. Låter det dåligt kommer det bli en förbättring efter masteringen men det finns så klart gränser för hur höga höjder vi kan nå med materialet.

Vad kan man förvänta sig för resultat efter masteringen?

Hur kommer det då att låta när man får tillbaka sina alster från mastering? Vad är det man får tillbaka? Era låtar som levereras till er kommer att låta högre och tydligare. Upplevas bredare och kraftfullare samt kännas renare och snyggare. Vara perfekt redigerade i början och slutet vid fade in/out.

Dessutom kommer varje låt inkludera all meta-data och CD-TEXT som ni behöver och levereras i precis det format ni önskar. 16 bit till CD eller 24 bit 44,1 kHz för streaming mm. Gör ni musik till film eller TV gäller standarden 48 kHz.

Beställ mastering av oss från denna sida

Här nedan har vi försökt att lista 10 saker som är viktiga innan ni tar nästa steg att skicka material till oss.

 

10 punkter att förbereda innan masteringen

Här följer 10 punkter som ni kan följa innan ni skickar era mixar till oss för mastering. Ingenting av detta är ett krav. Se detta som en guide och en hjälp till er inför masteringen.

  1. Var nöjd med mixen. Jobba med mixningen av era låtar ända tills ni är riktigt nöjda. Tro inte att masteringen räddar upp någonting som ni i grunden inte är nöjda med. Är mixningen dålig kommer även slutresultatet av masteringen att bli dålig. Ju nöjdare ni är med mixen desto nöjdare kommer ni bli med resultatet av vår mastering.Detta gäller även eventuella ”klick, knäpp eller glitchar” som kan ha uppkommit vid inspelningen eller mixen. Det är enklare att zooma in och ta bort dem på enskilda spår än att senare göra det på hela mixen.
  2. Lyssna mycket noggrant på leadsången enbart. Tryck på solo och lyssna i hörlurar på endast sången för en sista genomgång. Lyssna i ett första steg efter klick, knäpp eller andra oönskade missljud. Även läckage från hörlurar, smaskande och andningar från sångaren innan tagningar och annat som är svårt att höra utan att muta allt annat ska ni notera.Ta nu bort allt sådant innan nermix. Detta kommer att snygga till sången och ge ett mycket bättre masteringsresultat
  3. Ta bort alla plugins och processorer från master-regeln som har till uppgift att förstärka volymen. Ibland kan studioteknikern använda den typen av effekter för att få en överblick över hur mixern skulle kunna låta efter mastering. Det är inget fel på det, men stäng av dem vid nermix. Det måste finnas headroom för oss att jobba med. Den typen av loudness som blir resultatet av dessa plugins kommer vi under masteringen att tillföra, fast med ett mycket bättre och snyggare resultatMan kan om man vill skicka in två olika versioner av era mixar. En med dessa effekter på och en utan. Det ger oss en överblick i hur ni har tänkt slutresultatet.
  4. Lämna kvar utrymme innan och efter låten. Låt några sekunder vara kvar innan och efter låten. Ofta när man mixar ner sin färdiga mix använder man sig av start och slutpunkter från låtens ljudfil vilket kan skapa problem. Om sången börjar med ett plötsligt ljud kan det bli en för snabb start för att spelaren ska klara av att börja korrekt. Dessutom kan det klippas bort element i slutet om man inte lägger till några sekunder. Ett reverb som skall klinga ut kan bli klippt på ett fult sätt till exempel.
  5. Undvik mätarna att nå 0dBFS. Master-regelns peaklevel bör inte slå mot 0 vid något tillfälle. Dra ner reglar eller använd någon typ av bra Brickwall Limiter för att skydda mot överslag.
  6. Mixa ner i så högt bit-djup som möjligt. Nu har ni kommit så långt i denna process att ni är redo att göra en nermixning. Använd minst 24 bit när ni mixar ner, helst 32 bit floating-point och samma samplingsfrekvens som ni använt vid inspelning. De ideala inställningarna är 24-bit, 44.1kHz, WAV eller AIFF.
    Låt oss sköta någon eventuell ändring av samplingsfrekvens, vi har den bästa utrustningen för detta. Den som används i en inspelningsstudio håller ofta inte masteringskvalité.
  7. Ska ni beställa STEM mastering? STEM mastering eller separation mastering är en typ av mastering som innebär att masteringsteknikern jobbar med fler än 2 spår från varje låt. Vi går inte in mer på vad detta är här, vi hänvisar till denna artikel om mastering
  8. Ta en funderare om ni kommer att behöva en instrumental version av någon låt, och i så fall vilken eller vilka låtar. Det är enklare och billigare att göra detta direkt än att komma långt senare och göra mastering på det.
  9. Lyssna på er nermix. Innan ni skickar era filer till oss för mastering bör ni noggrant lyssna på dem för att bekräfta att allt är som ni tänkt er. Uteslut att det uppkommit några missljud eller ”klick” etc.
    Det händer alldeles för ofta att kund får skicka nya filer och versioner till oss när det visat sig att allt inte var perfekt från början.
  10. Skicka rätt typ av filer till oss. Som vi informerade om här ovan är det bästa filformatet 24 bit, 44,1 kHz wave eller aiff. Skicka aldrig era låtar i något av dessa format: MP3, WMA, M4A, eller AAC. Dessa är komprimerade och av reducerad kvalité vilket inte är idealt för mastering. Var noggranna med att döpa varje fil korrekt, låtnummer, namn och eventuellt ytterligare information som version, typ mm.
    Har ni möjlighet är det att rekommendera att skapa en md5-fil tillsammans med era låtar i samma mapp. Packa sedan ihop alltihopa som rar eller zip arkiv och skicka denna till oss för mastering.
  11. BONUS! Lyssna på den färdiga masteringen i flera anläggningar, olika högtalare och varierande högtalare. Lyssna också med olika hög och låg volym och gör er bedömning utefter en korrekt värdering. Återigen – ha rimliga förväntningar på masteringsresultatet. Det kommer att bli långt bättre resultat efter er mix lämnats till oss för mastering, men ingen kan trolla. Det kommer inte magiskt bli något omöjligt resultat.

Förhoppningsvis har ni fått en hel del vägvisning om hur ni ska gå till väga med er mixning innan ni skickar allting till oss för mastering. Finns det annat förutom allt detta som vi har tagit upp i denna artikel som ni undrar över ska ni inte tveka att kontakta oss. Vi svarar ofta inom några timmar eller ofta snabbare än så.

Detta inlägg har 4 kommentarer

  1. Mikael nilsson

    Hej jag sitteroch spelar in låtar i garage band och lägger ut på Spotify , jag undrar om det går att magsyra låtar genom att plocka dom från Spotify ..? Mvh Mikael

    1. Mastering Studio

      Hej Mikael.
      ”magsyra låtar” ? Du får förklara närmare 🙂

  2. Sandor

    Hej! Äntligen vet jag nu vilken upplösning är den minsta som krävs för en bra resultat! Tack så mycket för informationen!
    Det känns som att jag har massor av frågor till er men var skulle man kunna ställa de frågor?
    Mvh
    en Äldre man som började med musik inspelning för drygt ett år sedan.

Lämna ett svar